مسعود عربشاهی درگذشت
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۵۸۹۵۶
به گزارش ایلنا، مسعود عربشاهی از نقاشان پیشرو و شاخصترین هنرمندان مفهومی ایران در سن ۸۴ سالگی بر اثر عارضه قلبی - ریوی به دیار حق شتافت.
این نقاش پرکار معاصر ایران در ۱۹ شهریور سال ۱۳۱۴ در تهران متولد شد. او تک فرزند خانواده بود و در دوره نوجوانی و بین سالهای ۱۳۲۸ تا ۱۳۳۵ تحت نظر محمود اولیا شروع به آموختن نقاشی کرد و سپس برای تحصیل بین سالهای ۱۳۳۵ تا ۱۳۳۷ در رشته نقاشی به هنرستان تجسمی پسران تهران رفت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در سال ۱۳۴۰ وارد هنرکدهی هنرهای تزئینی شد و در همان سال ازدواج کرد. اساتید این سالهای او کسانی مانند حسین کاظمی، کریم امامی و تعدادی اساتید فرانسوی بودند. او اولین نمایشگاه خود را در سال ۱۳۴۱ برگزار کرد. عربشاهی در سال ۱۳۴۷ با مدرک فوق لیسانس معماری داخلی از دانشگاه هنر فارغالتحصیل شد. او همراه با تحصیلات دانشگاهی در رشتهٔ نقاشی، مجسمهسازی، معماری، موفق شد به شیوهای خاص، با درهمآمیختگی سمبلهای اساطیری در کتیبهها، خطوط و نقشهای اسرارآمیز، بیانگر یگانگی و القای جهتی باشد که با شناخت در مسیری ماهرانه دنبال شدهاست.
او با داشتن دههها تجربه کار در زمینهٔ نقش برجسته و کارهای اجرایی بر نمای ساختمانها، همراه با تکنیک منحصر بهفرد خود در اجرای سالنهای کنفرانس که شهرت جهانی دارد، تاکنون در ایران و سایر کشورها کارهای اجرایی بزرگی را انجام دادهاست. نقش برجسته سردر اتاق صنایع و معادن در خیابان طالقانی، سالن کنفرانس هلال احمر در میدان ارگ، نقش برجستههای دیوارهای پارک طالقانی در بزرگراه حقانی و مجموعه «نور و گیاه» بر دیوار مجلس از جمله این آثار هستند. در دهه هشتاد شمسی و در جریان بازسازی ساختمان مجلس، مجموعه نور و گیاه که با ابعاد ۴ در ۹ متر بر دیوار مجلس نصب بود، آسیب دید و بیشتر لتههای آن از بین رفت.
عربشاهی در دوران تحصیل در هنرکده بیشتر تحت تاثیر هنر دوران باستان بود. در این دوران او همچنان کار گچ و سفال را ادامه میدهد و خطوط و نقشها را بر نقاشیهایش اضافه میکند و زیربنای آثارش را فرمهای خاصی تشکیل میدهد که به ساختار و طرز تفکرش برمیگردد. بنایی در زمینههایی از معنویت و مفهوم که به واکاوی و ریشهیابی و تغییراتی منجر میشود. مسعود عربشاهی جایزهی نخست چهارمین بیینال تهران(جایزهی اول هنرهای زیبای کشور) را در فروردین ۱۳۴۳، جایزهی اول در نمایشگاه بینالمللی موناکو ـ فرانسه را در سال ۱۳۵۲، جایزهی اول در نمایشگاه روز مادر ۱۳۵۲ و همچنین جایزهی اول در مسابقهی مجسمهسازی تهران را در سال ۱۳۵۳ به دست آورد.
منبع: ایلنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۵۸۹۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آثار رضا مافی به موزه هنرهای معاصر میرود/نمایش برگزیدهای ازآثار
به گزارش خبرنگار مهر، پس از اتمام نمایشگاه آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران با عنوان «بر فراز دشت»، نمایشگاه آثار رضا مافی هنرمند خوشنویس و نقاش ایرانی به کیوریتوری محبوبه کاظمی در موزه هنرهای معاصر تهران آغاز به کار میکند.
این نمایشگاه که به همت نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی اسلامی ترانه باران برگزار میشود، برگزیدهای از آثار، لوازم و مجموعه شخصی زنده یاد رضا مافی را در موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش خواهد گذاشت.
رضا مافی هنرمند نقاش و خوشنویس و از پیشگامان هنر معاصر ایران است. او از نخستین هنرمندانی است که در دوره معاصر به خلق نقاشیخط پرداخت. او در مشهد و در خانوادهای اهل هنر زاده شد، برادر بزرگترش، محمد مافی نقاش بود. رضا مافی از کودکی قلم به دست گرفت سپس خوشنویسی را نزد جلالالدین اعتضادی آموخت و در سال ۱۳۴۳ در انجمن خوشنویسان ایران، نزد حسین میرخانی آموختن خوشنویسی را ادامه داد.
نمونهای از آثار رضا مافی که در سال ۱۳۵۱ خلق شده استرضا مافی از مکتب سقاخانه تاثیرگرفته بود و سعی داشت آثار خوشنویسی خود را به نقاشی نزدیک کند. برگزاری نمایشگاهی از آثار نقاشی آمیخته با خط او در گالری سیحون نقطه عطفی در تاریخ این هنر به شمار میرود چرا که برای نخستین بار خوشنویسی سنتی با شیوههای نقاشی مدرن تلفیق میشد. مافی که هم خوشنویس بود و هم نقاش، از ترکیب این ۲ هنر راهی نو و شیوهای جدید در هنر معاصر ایران پدید آورد که تا به امروز ادامه پیدا کرده و پیروان فراوانی دارد. او همچنین به دلیل علاقه به گچبری مساجد به تولید آثار حجم و برجسته نیز پرداخته بود. مافی در سال ۱۳۶۱ در اثر حادثه سقوط از روی اسب در گذشت.
مافی بر آن شد تا پتانسیل مستتر در سیاهمشقنویسی و نمایان کردن توان زیباشناختی نستعلیق ایرانی را در مسیری متفاوت از هنرمندان همنسلش که با موتیف خط کار میکردند، به سطحی تازه، ارتقا بخشد و در این راه موفق بود و توانست هوایی تازه به جهان هنر نوگرای ایرانی بدمد و آن را غنیتر سازد.
این هنرمند در طول زندگی کوتاه خود تعداد قابل توجهی آثار سیاه مشق آفرید. او در این روش فرمهای بدیع و جدید را با استفاده از قلم نی و مرکب (بدون قلمو) بر روی بوم مینوشت. مافی با تسلطی که بر شیوههای مختلف خوشنویسی چون نستعلیق، شکسته، ثلث، تعلیق و رقاع و اجرای آنها بر روی بوم داشت، توانست زیبایی نهفته در سیاه مشق نویسی را آشکار و روحی تازه در آن بدمد.
نمایشگاه «بر فراز دشت» نیز در حالی به پایان رسید که طی ۴۳ روز برپایی، بیش از ۳۷ هزار نفر بهصورت انفرادی و نیز در قالب گروههای دانشجویی، دانشآموزی و هنری از این نمایشگاه دیدن کردند. همچنین بیش از ۱۴۰ بازدیدکننده خارجی هم با حضور در موزه هنرهای معاصر تهران از آثار نمایشگاه «بر فراز دشت» بازدید کردند.
کد خبر 6099636